Vaart achter de Vaart! Een fietsostrade tussen Mechelen en Leuven.

Op 31 augustus 2018, over deze onderwerpen: Verkeer, Verkiezingen 2018

Vaart achter de Vaart!

 

Een fietsostrade tussen Mechelen en Leuven.

 

“Fietsen langs de Leuvense steenweg is een spel op leven en dood.” zegt Regina Wolfs. Hoogtijd om van het jaagpad langs de vaart een echte fietsostrade te maken. 

 

Leuven - Mechelen drukst bereden fietsweg.

Fietsostrades of fietssnelwegen zijn interprovinciale netwerken die op termijn alle Vlaamse steden vlot met elkaar zullen verbinden met een veilig en bewegwijzerd netwerk van 110 fietspaden (waarvan er een 60-tal reeds gedeeltelijk in gebruik zijn).  Zo zullen de inwoners van onze gemeente in de toekomst gebruik kunnen maken van 2 fietsostrades (F1&F8) in de buurt die hen makkelijk en veilig naar Brussel, Antwerpen, Leuven en Mechelen zullen brengen. 

De F8Mechelen-Leuven verbindt beide steden via een fietssnelweg van 25 km die grotendeels langs het kanaal Leuven-Dijle loopt. Het is nu reeds de drukst bereden fietsweg met een 180.000-tal bewegingen in de eerste 7 maanden van 2017. 

Fietsvriendelijk en kwaliteitsvol.

Om mensen te overtuigen van de fiets als volwaardig alternatief moeten we extra investeren in infrastructuur. We willen werken aan een beleid waar onze inwoners aangemoedigd worden om vaker met de fiets te gaan. Daarom opteren we voor een aantal routekwaliteitseisen:

  • Uitnodigend ontworpen om makkelijk te kunnen fietsen.
  • Duidelijk visueel aangeduide kruisingen waar fietsers voorrang hebben en liefst met automatische detectie. Hier kunnen we als gemeente al snel een eerste stap zetten.
  • De nodige opvolging van de staat van het wegdek, zodat er een beter rijcomfort bekomen kan worden.
  • Indien mogelijk zouden wij ook willen inzetten op dynamische verlichting, zodat ook ’s nachts veilig heen en weer gefietst kan worden tussen Mechelen en Leuven.

Met de nieuwe snelwegen kunnen fietsers op hun gewone fietsen, elektrische fietsen of pedelec op een vlotte en veilige manier naar de school, naar het werk en naar recreatieve evenementen. Ook is de kwaliteitsverbetering een welgekome geschenk voor de vele wielertoeristen.

Samen de handen in elkaar slaan.

De uitbouw en optimalisatie van deze infrastructuur moet één van de prioriteiten van het gemeentebestuur worden. Hiertoe dient het nodige overleg met de provincie en de Vlaamse Waterweg georganiseerd te worden.   

Voor ons dagelijks verkeer.

Een fietsostrade alleen is niet genoeg. We gaan werken aan een vlotte verbindingen tussen de dorpskernen en de vaart. Zodat iedereen veilig van thuis uit kan vertrekken. Verder dienen er bijkomende doorsteken naar de Leuvense Steenweg als uitgestrekt winkelgebied voorzien te worden.

Als bovenstaande punten gerealiseerd zijn, dan krijgt de fietser eindelijk de plaats in het verkeer die hij verdient.

 

 

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is