Terugblik op een bewogen jaar 2021

Op 1 januari 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Beste vrienden, leden en sympathisanten, niet alleen zit het jaar 2021 er op, we zijn nu al even aan 2022 begonnen, maar we naderen ook het einde van de bestuursperiode van 3 jaar voor mezelf en het volledige afdelingsbestuur en dus is het tijd voor een terugblik.

Het was op velerlei vlakken een heel bewogen jaar voor iedereen, en dus ook voor onze gemeente Boortmeerbeek en onze afdeling N-VA Boortmeerbeek. Er waren uiteraard nog het hele jaar de op- en neer gaande golven van Covid-19 met alle gevolgen er aan verbonden. Verenigingen moesten hun werking serieus bijsturen, beperken of zelfs volledig stil leggen. Ook wij als afdeling voelden daar de impact van, en nog steeds, niet alleen door het online moeten vergaderen maar ook door het moeilijk naar buiten kunnen komen met activiteiten. Soms kon het even, en op die manier slaagden we er op 3 oktober wel in een zeer geslaagde pannekoekendag te organiseren, in aanwezigheid van Darya Safai en met een inspirerende speech van Theo Francken.

Ook politiek was er het voorbije 2021 heel wat deining in Boortmeerbeek en in onze afdeling. Zo gaf gemeenteraadslid Regina Wolfs na ongeveer 2,5 jaar dienst de stok door aan Vincent Geerts. Bedankt Regina voor de inzet in de afdeling gedurende die tijd en de jaren vooraf. Ook in het bestuur waren er wat verschuivingen, onder andere door toevoeging van nieuwe bestuursleden via coöptatie.

Maar het grootste nieuws van 2021 was natuurlijk onze instap in de bestuursmeerderheid. Tijdens een bijzondere gemeenteraad op 11 oktober 2021 werd door de grootste meerderheidspartij Open VLD een constructieve motie van wantrouwen gestemd zoals die sinds de zomer voorzien is in de gemeentewet. Deze motie werd door de voltallige Open VLD en N-VA fracties goedgekeurd, voldoende voor een ruime meerderheid. Onmiddellijk na deze zitting werd de gemeenteraad ontbonden en werd een nieuwe voordrachtsacte voorgelegd voor een nieuwe meerderheid Open VLD – N-VA. En zo is N-VA fractievoorzitter Hans Crol nu schepen Hans Crol, en trekken wij al afdeling mee aan de kar om Boortmeerbeek het dynamische bestuur te geven dat het verdient. We zetten onze schouders ook onder enkele oudere, wat vastzittende, dossiers zoals de Molen van Servaes, het oorlogsmonument van Schiplaken, het oude kerkhof van Hever, en natuurlijk de zo lang verwachte hondenweide die er nu eindelijk met zekerheid zal komen. De bevoegdheden van schepen Hans Crol zijn niet toevallig deels gelijklopend met de bevoegdheden van N-VA ministers in de Vlaamse regering.

Voor 2022 kan ik voorlopig enkel meegeven dat de lijn van zeer positieve samenwerking binnen het college en in de gemeenteraad die is ingezet sinds oktober zeker zal aangehouden worden. Alleen zo kunnen we zaken bereiken, dossiers aanpakken en oplossen.

Wat de N-VA afdeling Boortmeerbeek zelf betreft hadden er normaal gesproken begin februari nieuwe bestuursverkiezingen moeten komen, maar deze zijn uitgesteld naar iets latere datum. Meer hierover binnenkort, voor de leden uiteraard.

Aan iedereen een prettig 2022 gewenst, met veel plezier, feesten, verenigingsleven, sport, spel,..

Felix novus annus!

Gerd Van den Broeck