Ravestein wordt natuurbelevingscentrum

Op 28 oktober 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Hans Crol, Nils Iwens en Rodrigue Bijlsma aan Ravestein

Na vele jaren is er eindelijk een oplossing gevonden om het oude rusthuis Ravestein en het omliggende domein een zinvolle bestemming te geven. “Natuurpark Rivierenland gaat het gebouw en het terrein omvormen tot een natuurbelevingscentrum”, zegt schepen van Onroerend Erfgoed Hans Crol. De gemeenteraad besliste maandag om de plannen verder uit te werken. De site moet een toeristische trekpleister worden tot ver buiten de gemeentegrenzen.

Het is geen geheim dat het oude rusthuis Ravestein dringend toe is aan renovatie. “Het gebouw is vervallen, het dak lekt en de ramen zijn ingeslagen. Als we nog langer wachten, vrees ik dat we het gebouw moeten slopen. Dat zou enorm zonde zijn. Gelukkig valt het nu nog te redden”, zegt Hans Crol. “We zijn dan ook heel blij dat we in Natuurpark Rivierenland een partner gevonden hebben die Ravestein volledig wil opwaarderen. Het is tijd om het domein terug te geven aan onze inwoners."

Toegangspoort voor natuurbeleving

“We willen hier een plaats van maken waar mensen in een natuurpark stappen. Maar evengoed wordt het een plek waar kinderen kunnen ravotten en op een speelse manier met de natuur in contact komen”, verklaarde Nils Iwens, coördinator bij Natuurpark Rivierenland aan Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad.

“Het moet een plaats worden waar de buurt altijd welkom is en waar verenigingen thuis zijn. We investeren in natuurwaarden en verbinden met natuur in de buurt zoals Mispeldonk en Pikhakendonk. Dit park wordt een landmark in een historisch kader. Het gebouw krijgt ook een horecafunctie en er worden burelen en vergaderzalen ingericht die verhuurd kunnen worden.”

Wandelaars en fietsers

Het financiële kostenplaatje wordt geraamd op een miljoen euro. Het merendeel daarvan zal gedragen worden door Natuurpark Rivierenland, al zal ook de gemeente Boortmeerbeek zijn steentje bijdragen. De verenigingen die nu al actief zijn in het park worden bij de verdere gesprekken en plannen betrokken.

Jaarlijks passeren er langs het Ravesteinpark nu al duizenden wandelaars en fietsers. Dat worden er volgend jaar nog meer, wanneer Boortmeerbeek met Rijmenam verbonden wordt door een fiets- en voetgangersbrug over de Dijle.

Bekijk hier het interview met schepen Hans Crol op ROBtv.