Persbericht: Fusie met Mechelen is geen optie

Op 27 april 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N-VA Boortmeerbeek heeft zich tot nu toe afzijdig gehouden in het publieke debat over een fusie en wou eerst collegiaal binnen het gemeentebestuur duidelijkheid scheppen. Onze mandatarissen hebben, met het belang van onze gemeente en haar inwoners voor ogen, constructief meegewerkt aan het verkennen van de optie om met Mechelen te fusioneren. Het uitgangspunt daarbij is steeds geweest dat zo een fusie een duidelijke meerwaarde moet hebben voor onze inwoners en dat er een groot draagvlak moet zijn.

N-VA Boortmeerbeek blijft van mening dat het in het belang is van onze gemeente en haar inwoners om een fusie te onderzoeken. De focus moet daarbij liggen op gemeenten die gelijkwaardig zijn aan Boortmeerbeek.  Al onze inwoners moeten er dus beter van worden. Een betere dienstverlening voor de burger, een kwalitatieve infrastructuur, gezonde financiën en een slagkrachtig efficiënt gemeentebestuur staan hierbij centraal.

Daarvoor kijken we enkel naar buurgemeenten in Vlaams-Brabant die al te kennen hebben gegeven dat ze open staan voor gesprekken. Mechelen is dus absoluut geen optie meer!

De grootstedelijke problematiek, de enorme schuldgraad, het feit dat we geen gelijkwaardige partners zijn en het grote gebrek aan draagvlak bij de Boortmeerbekenaar zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Wat we immers absoluut niet willen, is een fusie door de strot van onze inwoners duwen. Voor een beslissing van deze omvang is de mening van de burger doorslaggevend en dringt een referendum zich op. Dat standpunt zullen wij als partij blijven verdedigen in het schepencollege.

Hans Crol

Namens fractie N-VA Boortmeerbeek

Hoe waardevol vond je dit artikel?