Nieuwe AED-toestellen in Hever en Schiplaken

Op 4 december 2022, over deze onderwerpen: Gezondheid en veiligheid
AED in Hever en Schiplaken

De gemeente Boortmeerbeek bezit al een tijdje het label ‘Hartveilige gemeente’. Om dat te behalen, plaatste de gemeente eerder al de bekende groene AED-kastjes (Automatische Externe Defibrillator) aan de sporthal en het gemeentehuis. Die toestellen dienen een elektrische schok toe bij hartritmestoornissen, waardoor het hartritme zich kan herstellen.

Hever en Schiplaken

Het schepencollege besliste begin dit jaar te investeren in nog twee extra AED-toestellen. “Een levensbelangrijke investering”, zegt schepen van Gezondheid Hans Crol. “Want slachtoffers hebben ruim 60 procent meer overlevingskans wanneer het toestel in noodsituaties gebruikt wordt.”

De nieuwe toestellen zijn geïnstalleerd aan het OCMW-gebouw in Hever (Heverplein) en aan de kerk van Schiplaken.

Levensreddend

Geïnteresseerde verenigingen uit Boortmeerbeek konden in de loop van oktober een gratis cursus volgen om vertrouwd te raken met de toestellen.

De geplaatste AED-toestellen zijn duidelijk herkenbaar aan het groene AED-logo dat er telkens boven hangt. Een toestel dat uw leven kan redden!