Volgens de plannen van projectontwikkelaar Hercull zou de uitrit van het nieuwe bedrijvenpark uitgeven op het Sas, de Vaartdijk en de Pontstraat. Die zouden daardoor 120 vrachtwagenbewegingen per dag moeten slikken.

Impact op verkeersveiligheid en leefbaarheid

Dat is dan ook een van de belangrijkste bezwaren van het schepencollege. “Het project werd onvoldoende doorgesproken met de gemeente”, zegt schepen Hans Crol. “Zo voorziet ons Verkeersleefbaarheidsplan dat er in de Pontstraat een verbod komt op verkeer van meer dan 3,5 ton. Bovendien wordt de Pontstraat een fietsstraat en is de Vaartdijk nu al deel van de fietsostrade tussen Leuven en Mechelen. Extra vrachtvervoer is daar absoluut niet gewenst.”

Cultuurhistorische waarde

Volgens de plannen zou het gebouw op de site ook volledig gesloopt worden. Dat heeft voor Boortmeerbeek nochtans een historische en beeldwaarde. Ook het feit dat de site in pluviaal overstromingsgebied ligt, wordt niet in rekening gebracht. “Zeker de laatste tijd zien we nochtans het enorme belang van een verstandige waterhuishouding”, zegt Hans Crol. “Er zijn regelmatig overstromingen op die locatie en verder stroomafwaarts langs de Molenbeek, in het centrum van Boortmeerbeek. In de tuinen en de vijvers van het domein is er ook een uitgebreide flora aanwezig, waarmee in de plannen geen rekening gehouden wordt.”

Ongunstig advies

“Een ongunstig advies voor deze plannen is een blijk van gezond verstand”, besluit Hans Crol. “We hopen van harte dat de provincie ons hierin volgt.”