Boortmeerbeek verdient beter bestuur

Op 1 december 2020

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 haalde Open Vld 11 van de 23 zetels binnen. Om aan een meerderheid te geraken, ging de partij in zee met de kleinste andere partij, de sp.a. Die kreeg zo een schepenambt cadeau. Samen haalden ze een nipte meerderheid van 12 van de 23 zetels.

Een vreemde keuze, besefte iedereen toen. Al snel bleek die te zijn genomen onder druk van Michel Baert. Die was 18 jaar burgemeester, maar werd bij de verkiezingen gepasseerd door Karin Derua, die de sjerp overnam. Baert besliste daarom een tijdje geleden op te stappen en als onafhankelijk schepen te gaan zetelen. Ook de sp.a-schepen stemt nu sporadisch tegen de eigen meerderheid.

De gevolgen daarvan waren de voorbije maanden al merkbaar. Zo haalde het ambitieuze verkeersplan enkel een meerderheid doordat enkele leden van de oppositie meestemden. Zelf verklaarde Michel Baert dat hij bij bepaalde dossiers in de toekomst niet automatisch
mee zou stemmen met de meerderheid.

Kortom: we zitten dus met een gemeente zonder feitelijke meerderheid. En met twee
schepenen die soms tegen hun eigen meerderheid stemmen. Midden in de coronacrisis.
Mogen we zeggen dat we meer en beter bestuur verwachten?

Hoe waardevol vond je dit artikel?