ANPR-camera’s: een veiliger Boortmeerbeek

Op 5 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkeer
Ondervoorzitter Rodrigue Bijlsma

ANPR-camera’s: een veiliger Boortmeerbeek

U heeft er wellicht al voorgestaan: het ‘nieuwe’ stoplicht in de dorpskern van Schiplaken. Voor sommigen een bron van frustratie, voor anderen de oplossing voor een verkeersveiliger Schiplaken. “Voor N-VA Boortmeerbeek is een verkeersveilige dorpskern belangrijk. We moeten echter gebruik maken van toekomstgerichte en moderne technieken zoals ANPR-camera’s”, zegt Rodrigue Bijlsma, ondervoorzitter van N-VA Boortmeerbeek.

Een efficiëntere aanpak

Recent kocht de gemeente zestien (jammer genoeg niet altijd werkende) snelheidsregistratieborden met een prijskaartje van 40 000 euro. Een eerste stap, maar niet genoeg. Met moderne technologie kan je immers veel meer bereiken. Nu heb je een stoplicht met beperkt effect en grote snelheidsborden die feller rood kleuren dan de partijkaart van onze schepen van Verkeer. De grote hoeveelheid sluipverkeer vraagt echter om een efficiëntere aanpak. En dat geldt voor heel Boortmeerbeek.

ANPR-camera’s: win-win

Aan de grenzen van onze gemeente vinden we al enkele ANPR-camera’s. Die registreren nummerplaten van voertuigen en helpen zo om misdadigers of onverzekerde voertuigen op te sporen. Deze toestellen kunnen echter véél meer. ANPR-camera’s laten toe om in dorpskernen aan traject- controle te doen. Zo kan je snelheidsduivels permanent en over een groter traject een halt toeroepen. Deze technologie verdient zichzelf terug en helpt de werkdruk voor de politie te verlagen. Een win-winsituatie met een verkeersveiligere gemeente als resultaat. N-VA Boortmeerbeek pleit er dan ook voor om de mogelijkheden van deze camera’s optimaal te benutten. Voor een veiliger Boortmeerbeek!

Een halt toeroepen aan vrachtverkeer

Maar er is nog meer. Ook vrachtverkeer durft meer dan eens de rust in onze gemeente te verstoren. Dankzij deze ANPR-camera’s kan je doorgaand vrachtverkeer gemakke- lijk weren uit je dorpskernen. Ook wanneer er wegenwerken worden uitgevoerd, blijkt vaak dat rustige wijken plots te veel verkeer moeten slikken. Via mobiele ANPR-camera’s kan je zorgen dat het sluipverkeer beperkt blijft en het verkeer via de grotere wegen blijft rijden.